En god og bæredygtig fremtid er mulig - hvis vi har viljen.
Global opvarmning forårsaget af afbrænding af fossile brændstoffer skal bremses og vendes uden mere fodslæben.
Kan vi som danske industrivirksomheder fremme denne grønne omstilling? Ja vi kan!!!
Gennemprøvet teknologi kan reducere CO2-udslippet kraftigt allerede nu.
Grøn omstilling er muligt med eksisterende teknologi.
På mindre end 5 år har vi omlagt vort energiforbrug, så vi ikke længere anvender fossilt brændstof i produktion og opvarmning. Vor omstilling hviler på tre søjler:
I perioden 2016-2021 har vi investeret i en række grønne og mere energieffektive løsninger:
2016:
Vi udskiftede alle lyskilder med LED-lys – dette sparede 20% af vort daværende elforbrug.
Vi indkøbte fiberlaserskærer, som i forhold til en traditionel CO2-laserskærer koster ca. 20% mere, men bruger ca. 1/3 af energien til skæreprocessen.
Vi indkøbte kantbukker med højere ydelse, men lavere energiforbrug på grund af en mere intelligent styring.
Vi installerede varmeblæsere over portene. Disse blæser en strøm af varm luft ned foran portåbningen, når porten er åben. Dette tæppe af varm luft holder på varmen om vinteren og reducerer også træk i hallen.
Vi udskiftede gasdrevne gaffeltrucks med eldrevne gaffeltrucks.
2017:
Vi begyndte at udskifte varmeproduktion i en af vore haller med el-baseret varme i stedet for gas.
Vi installerede to solcelleanlæg, som årligt producerer ca. 200.000 kWh.
2018:
Vi udskiftede ventilationsanlæg i et af kontorerne, så vi ikke længere brugte gas til opvarmning. Bedre styring af ventilationen reducerede strømforbruget.
Vi installerede 10 ladestandere til elbiler.
Vi begyndte at købe stål alt efter, hvor meget CO2 der bliver udledt ved produktionen af stålet samt efterfølgende transport til vor fabrik. Nogle stålværker udleder ca. 3 gange så meget CO2 ved produktion af den samme type stål. Vi vælger at købe fra dem, der har det laveste udslip.
2019:
Vi udskiftede 4 fossile biler med elbiler.
Vi byggede en ny 2500 m2 hal til overfladebehandling. Her var alle grønne løsninger tænkt ind fra starten. Hallen er ekstra isoleret i forhold til offentlige krav.
Maleprocessen og hallen opvarmes af luft-til-vand elvarmepumper i stedet for gas (som lokalplanen ellers foreskriver, at man skal bruge, men vor kommune er med på, at vi ikke bruger gas). Dette betød, at vi kunne nedlægge et oliefyr, da vor gamle malehal blev nedlagt. Dette fyr brugte ca. 11.000 l fyringsolie årligt. To varmevekslere genindvinder ca. 75% af varmen fra maleprocessen.
På hallens tag installerede vi vort tredje solcelleanlæg med en kapacitet på ca. 220.000 kWh årligt.
Vi installerede derefter vort fjerde solcelleanlæg med en kapacitet på ca. 180.000 kWh årligt.
2020:
Vi installerede vort femte solcelleanlæg med en kapacitet på over 400.000 kWh årligt. Til dette anlæg lavede vi selv alt stål- og montagearbejdet for at holde arbejdet i vort eget hus med egne medarbejdere under Covid-19 krisen.
Vi installerede 5 batterier med en samlet kapacitet på 400 kWh, så vi kan bruge solcellestrøm til natdrift og i de tidligere morgentimer, når solen står lavt på himlen. Anlægget er forberedt til at kunne udvides med yderligere 7 batterier, så vi vil have kapacitet til at køre en hel dag på batteridrift.
Vi udskiftede de resterende gasbrændere til opvarmning med varmepumper.
Vi udskiftede yderligere 4 fossile biler med elbiler.
Vi isolerede vor ældste hal yderligere.
2021:
Vi modtog vor første elektriske ladvogn.
Vi installerede yderligere 7 batterier. Samlet kapacitet er nu 943 kWh.
Vi installerede yderligere to varmepumper på værkstedet.
Vi lavede en aftale med stålgrossist om at få transporteret vort stålindkøb med lastbiler, der kører med HVO diesel. Agreenment
Vi har lavet et internt klimaudvalg, der arbejder med yderligere tiltag.
Vi lavede en aftale med Air France/KLM om at dække vore flyvninger med SAF
2022:
Vi installerede flere varmeblæsere over porte.
2023:
Vi installerede et 6. solcelleanlæg, som øger vor kapaciet med ca 10%
Vi indgik partnerskab med SSAB om køb af fossilfrit stål fra 2026
Vi udskifter vore to sidste, ældre gasdrevne gaffeltruck med eldrevne gaffeltrucks
Økonomi
Samlet investering er ca. DKK 17.000.000.
Den årlige besparelse på energi og mindre vedligeholdelsesomkostninger er i 2022 over DKK 3.580.000.
Vores elbiler har ca. 50% lavere driftsomkostninger per kørt kilometer i forhold til biler med forbrændingsmotor.
Næste skridt
Vi vil reducere CO2 aftryk fra indkøbt stål og transport med over 80% i perioden 2021-2028.
Dansk Betonforening arbejder hårdt på at reducere CO2 aftrykket fra beton. Vi vil gøre, hvad vi formår, til at hjælpe hermed. Læs mere om Bæredygtig beton
Vi håber, at din virksomhed kan finde konkret inspiration til Jeres grønne omstilling her.
Omstilling til 100% grøn energi kræver tid, vilje og fokus. Derfor handler det om at anvende erfarne samarbejdspartnere.
Hvis man har gode leverandører, skal der internt i virksomheden bruges begrænset tid på den grønne omstilling, så det ikke får negative konsekvenser for kerneforretningen. Man kan komme rigtigt langt med relativt lave investeringer af tid og penge.
Nedenfor finder du leverandører, som vi kan anbefale. Kontakt gerne direktør Hans Christensen, hvis du vil vide mere.
De 12 batterier har en samlet kapacitet på 943 kWh. Batterierne sørger for at reducere udsvingene mellem produktionen fra solcellerne og forbruget i fabrikken. Overskydende energi gemmes til drift i nattetimerne samt de første ca. 3 timer på arbejdsdagen, hvor solcellerne ikke producerer nok strøm til at dække driften.
Batterierne er beregnet til at blive placeret udendørs. I hvert batteriskab er 8 battericelle-pakker med 10 kWh kapacitet i hver. Disse batteripakker er lithium-ion batterier af samme type, som man finder i moderne elbiler. Selve battericellerne er produceret i England, og resten af systemet samt softwaren er produceret i Danmark af Xolta.
Batterierne hjælper ikke bare Haarup Maskinfabrik med bedre at udnytte egne solceller, men understøtter også stabiliteten på det offentlige elnet.
Vi bruger højkvalitets-solceller fra LG produceret i Sydkorea. Vi har et begrænset brugbart areal på tagene. For at udnytte dette areal bedst muligt har vi valgt solceller med en høj ydelse. LGs solceller leveres med ikke mindre end 25 års garanti. Det optimale antal at købe er et mulipla af 650 paneler, som er det antal, der kan være i en container. Sørg for at få dit anlæg sluttet til i gruppe 2 (ikke gruppe 3), hvis du senere vil have en chance for at få virtuel fakturering på flere anlæg.
Vi bruger invertere fra solaredge. De giver en optimal udnyttelse af solpaneler og tager effektivt højde for eventuel skyggevirkning på panelerne.
Alle vore 5 anlæg er projekteret, monteret og serviceret af Sveigaard, som er et lille, men dygtigt firma med projekter både nationalt og internationalt. Vi er meget tilfredse med dem.
For mere information om solceller se Dansk Solcelleforenings hjemmeside:
Overskudsstrøm kan sælges til
Alle vore varmepumper er luft-til-vand varmepumper. De har erstattet vore gasbrændere og ikke bare reduceret vore energiomkostninger, men også mere end halveret vore serviceomkostninger.
Til vore malekabiner har vi fået leveret 2 stk. 200 kW varmepumper fra DVI gennem leverandøren af hele anlægget til vore malekabiner, Moldow.
Til opvarmning af vore bygninger bruger vi 17 stk. 120 kW varmepumper fra Vølund, som er monteret af det dygtige installationsfirma Kjellerup VVS.
Vi bruger tusindvis af tons stål hvert år. Stålproduktion står for ca. 8% af verdens direkte udledning af drivhusgasser fra afbrænding af fossile brændstoffer. I gennemsnit udledes der 1.800 kg CO2 for hvert ton produceret stål.
Vi køber stål fra stålgrossister og stålværker, der kan levere stål med det laveste udslip per produceret ton stål. På nuværende tidspunkt er det laveste CO2-udslip, som vi kender til, omkring 550 kg CO2 per ton stål.
Heldigvis er der stålværker, der kæmper for en grøn omstilling. Eksempelvis har svenske SSAB udviklet en metode til stålproduktion, der kan fremstille stål uden udslip af CO2. Denne teknologi vil fremover blive udrullet på alle deres værker globalt. Dette vil så presse deres konkurrenter til også at komme op i gear. Hos Haarup vil vi kunne købe denne type stål allerede fra 2025.
I modsætning til persontransport er den teknologiske udvikling for godstransport ikke nået særligt langt. Men vi er på vej! De første el-lastbiler med rimelig rækkevidde er begyndt at komme på markedet. Her nogle eksempler:
Scania lastbiler med 250 km rækkevidde
Volvo lastbiler med 300 km rækkevidde
Mens vi venter på, at godstransport kan køre på grøn energi, vil vi optimere vor transport, så der bruges mindst muligt brændstof.
Vore egne servicebiler kører på diesel. Så snart vi kan købe en elektrisk varevogn med en rækkevidde på 700 km og med hurtig opladning, vil vi udskifte vore servicebiler. Mercedes, I ringer bare, når I er klar!
For flytransport kan vi på nuværende tidspunkt kun vælge at bruge det mest progressive flyselskab. Det er efter vor vurdering KLM.
Energistyrelsen har et par interessante hjemmesider, som er et resultat af Klimaftalen for energi og industri 2020 (bemærk at, vi har ikke brugt disse ressourcer så nedenstående links er ikke anbefalinger, men snarere information om nye muligheder):
Tilskud til energieffektiviseringer